Zoekwoorden onderzoek – Zo pak je dit aan?

vergrootglas

Als je geld wilt verdienen met je website of blog dan wil je zo hoog mogelijk in de zoekmachines staan. En dat bezoekers je vinden op zoektermen die voor jouw website relevant zijn. Het is daarom heel belangrijk om goed zoekwoorden onderzoek te doen, zodat bezoekers je vinden op relevante zoekwoorden.

Wil je weten hoe je goede zoekwoorden vindt en hoe je dit zoekwoorden onderzoek op de juiste manier doet, lees dan hieronder vooral verder. Je zult ontdekken wat je kunt doen en waar je dit kunt doen

Wat zijn zoekwoorden eigenlijk?

Het woord zoekwoorden zegt het eigenlijk al, zoekwoorden zijn woorden waarop jouw website of blog in de zoekmachines gevonden wordt. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, kun je er voor zorgen dat je meer bezoekers krijgt op je website. En hoe meer bezoekers je krijgt hoe meer potentiële klanten.

Waarom Zoekwoorden onderzoek uitvoeren?

google

Door goed zoekwoorden onderzoek te doen kun je er voor zorgen dat jouw website hoger in de Google zoekresultaten weergegeven wordt. Wat er weer voor zorgt dat er meer gerichte bezoekers naar jouw website worden gestuurd. En meer gerichte bezoekers betekend meer verkopen en dat is toch wat je eigenlijk wil.

Dus door goede zoekwoorden te gebruiken op jouw website zal het bezoekers aantal toenemen. Maar dan moet je wel de juiste zoekwoorden gebruiken, en dat betekend niet altijd de woorden waar het meeste op gezocht wordt. Zelfs zoekwoorden waar bijna niet op gezocht wordt kunnen er voor zogen dat je meer bezoekers krijgt. Dus de juiste zoekwoorden zijn cruciaal.

Hoe vind je de juiste zoekwoorden?

Goede zoekwoorden zijn dus belangrijk, maar hoe vind je die? Hiervoor zijn meerder opties, ikzelf ga altijd als volgt te werk. Met de 3 stappen die je hieronder vindt, kun jij ook simpel goede zoekwoorden vinden.

Maar eerst moet je weten dat er 3 verschillende varianten van zoekwoorden zijn nl. short, middle en long tail zoekwoorden. Maar wat is het verschil hiertussen.

Short tail zoekwoorden:

Short tail is een zoekterm van 1 woord b.v. “t-shirt” die is een short tail zoekwoord. In de afbeelding hieronder zie je dat er 18.100 keer per maand op wordt gezocht, je denkt nu waarschijnlijk dat dit een perfect zoekwoord is. Maar in het gele vakje zie je de concurrentie in organisch zoeken staan hoe hoger het getal hoe zwaarder de concurrentie. In dit geval staat deze op 66 en dat is best wel hoog.

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat hierop scoren niet eenvoudig is, omdat er veel te veel concurrentie op is. Een short tail zoekwoord is eigenlijk geen goed zoekwoord, vooral niet als je net begint met een website. Want dan wil je zo snel mogelijk bezoekers en als er veel concurrentie op een zoekwoord is zul je in Google niet snel op de eerste pagina’s terecht komen (mits je geweldige waardevolle content hebt)

ubersuggest zoekwoorden onderzoek

Middle tail zoekwoord

Een middle tail zoekwoord is een zoekterm van 2 woorden b.v. “blauw t-shirt”. Je ziet hieronder dat hier veel minder op gezocht wordt en dat de concurrentie ook minder is. Dit zoekwoord is dus al beter dan die hierboven. Er wordt 260 keer per maand op gezocht, misschien vindt je dit niet veel. Maar als je met dit zoekwoord op de eerste pagina van Google staat dan is de kans heel groot er op geklikt wordt.

Zoekwoorden onderzoek

Long tail zoekwoord

Een long tail zoekwoord is een zoekterm met 3 of meer woorden b.v. “blauw t shirt heren”. Zoals je hieronder in de afbeelding kunt zien wordt hier slechts 110 keer per maand op gezocht dat is niet echt veel maar nog voldoende om te gebruiken als zoekwoord.

Ook zie je dat de concurrentie op 36 staat dat is dus niet echt hoog. Dit is bij uitstek een zoekwoord om snel op de eerste pagina van Google terecht te komen en als de content waardevol genoeg is, is zelfs de top 3 geen probleem.

zoekwoorden onderzoek Ubersuggest

Je kunt dus het beste opzoek gaan naar long tail zoekwoorden hierbij heb je minder concurrentie en zul je sneller hoog in de zoekmachines terecht komen. Wat weer zorgt voor meer klikken naar je website. Hoe je het beste te werk kunt gaan zie je hieronder.

Stap 1: Gebruik je gezonde verstand.

We gaan dus opzoek naar long tail zoekwoorden of eventueel middle tail als er heel weinig concurrentie op is. Pak als eerste een vel papier en schrijf alle zoekwoorden op die je te binnen schieten als het gaat over jouw website. Dit kan van alles zijn schrijf ze gewoon allemaal op, als ze geen zoekvolume hebben dan kun je ze altijd nog schrappen.

Stap 2: Gebruik Google suggesties.

Als je zelf geen zoektermen meer kunt bedenken dan kun je als volgende stap, Google suggesties. Waarschijnlijk is het je wel eens opgevallen dat als je een zoekopdracht intikt, Google meerdere termen voorstelt dit is dus Google suggesties. Kijk of hier zoektermen tussen staan die je kunt gebruiken en schrijf ook deze op. Speel een beetje met zoektermen en je zult verstelt staan hoeveel verschillende zoektermen je zo kunt vinden. Kijk ook nog even onderaan de zoekpagina van Google, hier staan gerelateerde zoekopdrachten ook hier kunnen zoekwoorden tussen staan die je kunt gebruiken.

Stap 3: Kijk bij je concurrenten.

Als laatste stap kun je nog kijken bij jouw concurrenten, welke zoekwoorden gebruiken ze. Kijk hiervoor alleen naar concurrenten die op de eerste pagina van Google staan. Schrijf ook deze zoekwoorden op, let op: alleen de zoekwoorden, schrijf geen stukken tekst over voor in je blog berichten, dit wordt gezien als dubbele content en je zult hierdoor zakken in de zoekresultaten.

Als het goed is, heb je nu een hele lijst met zoekwoorden, maar hier zul je nog behoorlijk in gaan schrappen. Dit omdat niet alle zoekwoorden die je hebt gevonden genoeg zoekvolume, of te veel concurrentie heeft.

Zoekwoorden onderzoek tool

Maar hoe kom je er nu achter welk zoekvolume een zoekterm heeft of hoeveel concurrentie je hebt? Hiervoor zijn verschillende online tools beschikbaar maar de meeste zijn betaalde tools. De tool die ik het gebruik is Ubersuggest, dit is de enige goede gratis tool op dit moment, die je kunt gebruiken voor zoekwoorden onderzoek.

Ga naar de Website van Ubersuggest vul hier één voor één de zoekwoorden in die je gevonden hebt. Zorg er wel voor dat de taal op Nederlands/Nederland staat. Kijk hoeveel concurrentie er op de zoekterm is, kijk vervolgens hoe vaak er op gezocht wordt.

Hoe lager de concurrentie hoe beter de zoekterm. Ideaal zou zijn dat je een long tail zoekwoord vindt waar heel veel op gezocht wordt en waar bijna geen concurrentie op is. Maar ik zal eerlijk zijn, deze zoekwoorden vind je zelden.

Zoek daarom naar zoekwoorden waarbij de concurrentie niet hoger staat dan 40 en waarbij het zoekvolume minimaal 100 keer per maand is. Je zult overigens zien dat bij zoekwoorden waarop ongeveer 100 keer per maand gezocht wordt de concurrentie ook laag is.

Is de concurrentie te hoog of het zoekvolume te klein schrap dan deze zoekterm en ga verder naar de volgende. Je houdt zo een lijst over met zoekwoorden die je kunt gebruiken om artikelen over te schrijven.

Betaalde zoekwoorden tools

Naast de gratis tool Ubersuggest zijn er nog ook meerdere goede betaalde tools om Zoekwoorden te vinden. De één zal wat uitgebreider zijn dan de andere maar je kunt bij alle tools zien hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt en hoe hoog de concurrentie is.

Je kunt prima uit de voeten met Ubersuggerst maar misschien wil je wel meer info over bepaalde zoekwoorden. Meestal kun je de tools gratis uitproberen op een beperkt aantal zoekwoorden.

Onderstaan enkele betaalde zoekwoorden tools:

SEMrush staat hierboven trouwens niet voor niets bovenaan dit is echt één van de beste tools, waar je niet alleen kunt zoeken naar zoekwoorden maar waar je veel meer informatie kunt vinden voor en over je website.

Als je al het bovenstaande hebt gelezen dan weet je nu hoe je goed zoekwoorden onderzoek moet doen. Zodat je blog berichten kunt schrijven over goede zoektermen. En deze zullen er dan voor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten komt en dus meer bezoekers naar jouw website sturen.

Affiliate Marketing Revolutie

Wil je geld verdienen met jouw website/blog? Dan is de Affiliate Marketing Revolutie van Jacko Meijaard misschien wel iets voor jou. Je ontdekt hierin hoe je op een simpele manier een website met blog opzet en hoe je hier geld mee kunt verdienen.

Ook laat Jacko je in duidelijke video’s zien hoe je goed zoekwoorden onderzoek moet doen. En hoe je geld kunt verdienen door middel van affiliate marketing.

Affiliate Marketing Revolutie

In de affiliate marketing revolutie ontdek je hoe je een winstgevende affiliate website bouwt. Klik op de button hieronder als je hier meer informatie over wilt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *