Hoe schrijf je een goede blog en hoe zorg je ervoor dat je website bezoekers niet meteen weer afhaken? Je hebt een affiliate website of begint hier net mee, je doel is veel bezoekers trekken zodat er op je affiliate link geklikt gaat worden. Maar hiervoor zul je wel een goede blog moeten schrijven. Waar let je op, wat moet er wel in je blog staan en wat vooral niet? Je leest het in onderstaande blogbericht.
Hoe schrijf je een goede blog
Een goede blog schrijven is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, als je maar even denkt aan enkele belangrijke punten. Het is niet echt een blauwdruk en je mag er ook best vanaf wijken. Maar als je deze punten in acht neemt dan zullen je bezoekers minder snel afhaken en sneller op je affiliate link klikken.
Wat zijn deze belangrijkste punten:
- Schrijf korte zinnen en maak korte alinea’s
- Maak gebruik van tussen kopjes (H2, H3….)
- Link naar andere blogberichten
- Plaats opsommingen (zoals je hier ziet)
- Plaats een Call To Action
Het schrijven van korte zinnen is best wel belangrijk, dit leest namelijk fijner. Maak daarom ook geen grote lappen tekst achter elkaar, zorg voor voldoende witregels door korte alinea’s te schrijven. Klik dus na elke 3 of 4 regels een keer op de enter knop. Zo af en toe een keer een langer stukje tekst is niet erg, maar maak er geen gewoonte van.
Maak gebruik van tussenkopjes, je kunt hierin ook mooi je zoekwoorden in kwijt. Het gebruik van tussen kopjes brengt structuur aan in je blogbericht en een goede blog heeft structuur nodig. Zo kunnen de bezoekers van je website scannen waar het blogbericht over gaat. Bezoekers willen niet altijd het hele bericht lezen, vooral niet als het een lang blogbericht betreft. Bij tussenkopjes kunnen ze snel de pagina scannen en zelf beslissen welke gedeeltes ze belangrijk genoeg vinden om te lezen.
Plaats ook enkele links naar andere blogberichten op je website. Dit maakt je berichten waardevoller. Doe het overigens niet te veel overdaad schaadt, 1 tot 2 keer in een blogbericht is meer dan voldoende.
Plaats bulletpoints of opsommingen in je blogbericht, je lezer houdt hiervan. Maak het liefst een opsomming van een oneven aantal, vraag me niet waarom maar het is bewezen dat dit het beste werkt.
Plaats ook een “Call To Action” in je blogbericht, met hierin je affiliate link. Dit kan gewoon een tekst link zijn, maar het kan ook een button of een banner zijn waarop geklikt kan worden. Plaats niet te vaak een “Call To Action” de hoeveelheid hangt af van hoelang je blogbericht is hieronder lees je er meer over. Plaats er in ieder geval één onderaan het blogbericht.
Hoe groot moet een blogbericht zijn

Hoe groot een blogbericht moet zijn daar zijn de meningen nogal over verdeelt. De ene zegt 500 woorden maar ook heeft men het over 1500 of zelfs 5000 woorden. Ik heb een andere mening, ik vind namelijk dat het niet uitmaakt hoelang een blog is. Ik vind dat je artikel altijd zolang moet maken als nodig is. Als je, jouw boodschap kunt schrijven in 800 woorden maak dan geen tekst van 1000 woorden alleen omdat men zegt dat een blog 1000 woorden moet bevatten. Maak een blogbericht zolang of kort als nodig is.
Schrijf je u of jij in een blog
Een andere vraag die ik vaak hoor is, spreek ik de lezer aan met u of met jij? Dit ligt er een beetje aan voor welke doelgroep je website is. Voor een affiliate website raad ik je aan om je en jij te schrijven. Dit maakt het wat persoonlijker en maakt de afstand tussen jou en je lezer kleiner. Ook vinden sommige mensen het prettiger om met je aangesproken te worden.
Als je een zakelijke website hebt en het wat professioneler aan wilt pakken dan is het aan te raden om je lezer met u aan te spreken. U schept afstand en komt professioneel over.
Hoe vaak moet je een blogbericht schrijven?
Het beste schrijf je één of twee keer per week een nieuwe blog vooral in het begin is het belangrijk dat je, je website vult met content, je kunt dan ook rustig vier of vijf blogberichten in de week plaatsen. Maar dit is niet vol te houden, daarom zeg ik, plaats in ieder geval één blogbericht per week, dit is prima vol te houden en zul je website snel laten groeien.
Als ik een nieuwe affiliate website opstart, dan plaats ik de eerste week elke dag een nieuw blogbericht. De volgende week plaats ik 3 nieuwe berichten en de week daarop 2 nieuwe berichten. Vanaf week 4 plaats ik elke week 1 bericht en dat hou ik minimaal een jaar vol.
Dit betekend trouwens niet dat je elke week met de website bezig hoef te zijn. Je kunt namelijk de blogberichten in plannen. Ga daarom zo af en toe eens een dag zitten en schrijf zoveel blogberichten als je kunt, plan deze daarna in. Zo kun je op 1 dag zoveel blogberichten schrijven dat je voor 4 of 5 weken klaar bent. Bijkomend voordeel van een paar berichten achter elkaar schrijven is dat je dan wat makkelijker schrijft. Je zit wat beter in de materie en hoeft niet steeds opnieuw op te starten.
Mag je bestaande blogberichten bewerken of uitbreiden?
Bestaande blogberichten bewerken of uitbreiden is een prima idee. Zo zien bezoekers en vooral Google dat je actief bent. Google zal dit waarderen en het artikel hoger in de zoekresultaten plaatsen. Ook bezoekers waarderen dit en zullen sneller terug komen. Bewerk de berichten trouwens alleen als het ook echt extra waarde aan het bericht toevoegt. Doe het anders niet. Een goed bericht maak je dan alleen maar slechter en dat is niet de bedoeling.
Hoe vind je onderwerpen voor blogberichten

Als je een blog schrijft voor een affiliate website dan doe je dit om hier geld mee te verdienen. Hiervoor heb je bezoekers nodig die op je affiliate link klikken. Nu kun je er voor kiezen om te gaan adverteren voor meer bezoekers, maar dit kost geld en soms best veel.
Je kunt er ook voor zorgen dat je hoog in de zoekresultaten van Google komt. Je trekt dan bezoekers zonder dat je dit geld kost en elke verkoop is dan pure winst. Maar hoe kom je hoog in Google? Dit doe je door oplossingen te bieden voor problemen die mensen ervaren. Men is vaak opzoek naar deze oplossingen en als jij de beste oplossing biedt dan zullen de bezoekers vanzelf komen.
Maar met welke vragen en problemen zit jouw doelgroep? Kijk daarvoor als eerste bij jouw concurrenten, over wat voor onderwerpen schrijven ze. LET OP: Kopieer niet de blogberichten van je concurrenten maar bedenk hoe je een beter blogbericht kunt schrijven met betere oplossingen.
Doe goed zoekwoorden onderzoek en kom hoger in Google
Doe ook goed zoekwoorden onderzoek, gebruik hiervoor Google suggest. Als je iets in het zoekvenster van Google typt dan krijg je suggesties te zien. Dit zijn onderwerpen waar mensen op gezocht hebben. Onderaan de zoekpagina vind je ook nog gerelateerde zoekopdrachten ook hier kun je goede zoekwoorden uithalen. Schrijf ook alle termen op die je zelf kunt bedenken over jouw affiliate product.
Als je eenmaal een lijst hebt met zoektermen ga dan kijken hoe vaak er op deze termen gezocht wordt. Dit doe je in keyword tools, hier zijn er meerdere van zowel gratis als betaald.
De beste zijn:
- Ubersuggest (Gratis)
- SEMrush (betaald)
- KWFinder (betaald)
Plaats 1 voor 1 de zoektermen die je hebt gevonden in de keyword tool, zet de taal op Nederlands en kijk hoe vaak er op gezocht wordt. Je ziet nu naast het zoekvolume ook nog andere zoekwoord suggesties, deze kun je ook gebruiken. Deze zoekwoorden zijn misschien niet goed genoeg voor hoofd zoekwoord maar je kunt ze wel in de tekst gebruiken.
Ga niet altijd voor het hoogste zoekvolume, bij een zoekwoord waar duizenden keren per maand op gezocht wordt, heb je ook meestal heel veel concurrentie. Daarom is het vaak verstandiger om voor een zoekterm te gaan waar wat minder vaak op gezocht wordt. Ga ook voor zogenaamde long tail zoekwoorden. Dit zijn zoektermen van meerdere voorden, hier wordt vaker op gezocht dan op één enkel woord.
Waar en hoeveel links plaats je in een blogbericht
Zoals je hierboven al gelezen hebt, kun je affiliate links plaatsen in zowel tekst als onder een button of banner en in een Call To Action blok. Maar plaats niet te veel affiliate links in een bericht, dit zal averechts werken.
Zelf hou ik altijd deze stelregel aan:
Aantal woorden | Aantal affiliate links |
500 tot 700 woorden 700 tot 1000 woorden 1000 tot 2000 woorden meer dan 2000 woorden | 1 affiliate link 2 affiliate links 3 affiliate links 4 affiliate links |
Bij 500 tot 700 woorden plaats ik alleen een affiliate link of Call To Action blokk onder het artikel.
Heeft het artikel 700 tot 1000 woorden dan plaats ik halverwege het artikel een link meestal een tekst link en onder het artikel een Call To Action blok.
Bij 1000 tot 1500 woorden plaats ik een affiliate link net onder de vouwlijn (zodat hij zichtbaar is zonder te scrollen) één affiliate link halverwege het blogbericht en dan weer een Call To Action blok onder het artikel.
Bij een blogbericht met meer dan 2000 woorden een tekst link boven de vouwlijn, een banner iets verder naar beneden, dan nog een tekst link ergens in het artikel en als laatste wederom een Call To Action blok onder het artikel. Zelf plaats ik nooit meer dan 4 affiliate links in een blogbericht. Ook niet als het bericht 5000 woorden of langer is.
Hoe maak je een pakkende titel
De titel van een blogbericht is eigenlijk het belangrijkste van het hele bericht. Deze titel is namelijk niet alleen zichtbaar boven het bericht maar ook in de zoekresultaten van de zoekmachines en deze moet bezoekers naar je website trekken. De titel moet dus de aandacht trekken van de lezer, zodat hij verder wil lezen.
Een titel moet dus opvallen, en dit doe je niet door de hele titel in hoofdletter te schrijven dat werkt niet. Doe ook geen valse belofte in je titel, schrijf b.v. geen “Gratis info” als er voor de info betaald moet worden. Zet ook geen punt, uitroepteken of vraagteken aan het einde van de titel. Hou een open einde dit nodigt uit om verder te lezen. Vraag me niet waarom dit zo is maar het is onderzocht.
Maar hoe maak je dan een goede pakkende titel? Begin als eerste met het gevonden zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de titel te zetten. En stel een vraag in de titel dit maakt de lezer nieuwsgierig en hij zal sneller verder lezen.
Waar vind je afbeeldingen
In elk blogbericht horen afbeeldingen alleen een lap droge tekst verjaagt namelijk de meeste bezoekers. Maar plaats nooit zomaar een afbeelding die je online hebt gevonden. Hierop zit namelijk meestal auteursrecht en dit kan je behoorlijk veel geld kosten, als de fotograaf erachter komt dat je zijn foto op je website hebt gebruikt. Je kunt zelf foto’s maken en deze gebruiken in je blogberichten, maar waar vind je afbeeldingen als je ze niet zelf kunt maken?
Er zijn genoeg websites te vinden waar je gratis afbeeldingen kunt downloaden die je kunt gebruiken op je website. Soms kun je deze vrij gebruiken, maar het kan ook zijn dat er een naamsvermelding en website vermelding nodig is.
Enkele stockfoto’s websites zijn:
Zoek aansprekende en relevante afbeeldingen en plaats deze in je blogbericht. Voordat je de afbeelding upload naar je website upload, plaats je de zoekterm in de bestandsnaam. Als je de afbeelding in je blogbericht hebt geplaatst, zet dan het zoekwoord ook in de alt tekst van de afbeelding.
Oude content verwijderen of aanpassen?
Ik hoor nog wel eens dat mensen oudere content verwijderen van hun website omdat het niet helemaal meer up-to-date is. Dit moet je nooit doen, ook al is de informatie niet meer up-to-date, de pagina staat waarschijnlijk wel in de zoekresultaten van de zoekmachines. Verwijderen zou daarom zonde zijn.
In plaats van content verwijderen kun je beter het blogbericht aanpassen. Als je het bericht beter maakt, zal hij hoger ranken in de zoekresultaten wat je weer meer bezoekers oplevert.
Affiliate Marketing Revolutie
Wil je starten met affiliate marketing of wil je, je kennis naar een hoger niveau tillen?
Klik dan op de button hieronder.