Wat is een goede Call To Action? Die bezoekers sneller laat klikken

Call To Action

Wat is een goede Call To Action (CTA) dit is een vraag die ik nogal eens tegenkom. Het antwoord is eigenlijk simpel, een goede CTA is een button waar mensen gelijk op klikken zodra ze op je website komen. Maar natuurlijk is dit in de praktijk veel minder simpel.

Waar je op moet letten bij het maken van een goede Call To Action zal ik proberen je hieronder uit te leggen. Ontdek hieronder hoe je een goede Call To Action maakt en waar je op moet letten.

Wat is een CTA

Voordat we dieper op de Call To Action zelf ingaan, eerst even een kleine uitleg wat een Call To Action eigenlijk is. Een CTA is een tekstlink, afbeelding of CTA-box met de bedoeling om de bezoeker erop te laten klikken. Dit is dus een echte “roep tot actie”. Dit kan voor meerdere doeleinden zijn b.v.:

  • Inschrijven van een nieuwsbrief
  • Aanvragen van een offerte
  • Een product bestellen

Een goede Call To Action waarom is dat belangrijk

Een goede Call To Action is belangrijk omdat deze je, als het goed is, geld oplevert. Vooral bij een affiliate website is het belangrijk dat de bezoeker op een CTA knop of link klikt. Achter deze knop of link zit namelijk, als het goed is, je affiliate link. Door bezoekers te verleiden hierop te klikken is de kans dat je affiliate commissie krijgt behoorlijk groot.

Ook kan het zijn dat je een CTA knop op je website hebt staan met als doel e-mailadressen verzamelen. Zo kun je bezoekers van jouw website een e-mail of een serie e-mails sturen met aanbiedingen en/of een e-mail sturen als je weer een nieuwe blog hebt geplaatst op je website. Een bezoeker komt namelijk niet dagelijks terug op je website.

Even tussen door: Een goede Call To Action is heel belangrijk op een Affiliate website. Wil je meer weten over geld verdienen als Affiliate klik dan hier voor meer informatie >>>

Hoe maak je een goede Call To Action

Een goede Call To Action is dus heel belangrijk maar hoe maak je nu een goede Call To Action? Gewoon van een stukje tekst een link maken heeft geen zin, er zal wel eens op geklikt worden maar dit zal heel weinig zijn. Maak je bezoekers nieuwsgierig zodat ze willen klikken omdat ze meer informatie willen of iets willen kopen. Hieronder enkele tips voor een goede Call To Action.

knopkleur

waterverf bakje met penseel

Een knop of button wordt vaak gebruikt als Call To Action, hierbij is de kleur belangrijk. Het zou mooi zijn om je hier te vertellen dat ik hiervoor de perfecte kleur heb. Dit is echter niet het geval, de perfecte kleur bestaat namelijk niet. Ik kan je echter wel vertellen dat een CTA knop een opvallende contrasterende kleur moet hebben.

Voorbeeld: De kleurstelling van je website/blog is blauw, maak nu geen blauwe CTA button omdat dit zo leuk bij je website past, dit werkt namelijk niet. Maak de button juist vel Geel of Groen, of voor mijn part paars. Zo valt de button op en wordt de aandacht van de bezoekers hierna toe getrokken.

Hetzelfde geld voor een tekstlink, de bezoekers moeten duidelijk kunnen zien dat dit een link is. Zorg er dus voor dat de tekstlink een andere kleur heeft dan de rest van de tekst. Zodat het duidelijk is dat hierop geklikt kan worden.

Vorm voor een goede Call To Action knop

Wat voor de kleur geld, geld ook voor de vorm van de CTA knop, ook hier is geen juist voorbeeld van. Het enige waar je op moet letten is dat duidelijk is dat het een knop of button is waar op geklikt kan worden. Maak deze bijvoorbeeld 3D en/of met afgeronde hoeken. Ook hier geld weer testen, testen en nog eens testen, hierdoor zie je wat het beste werkt.

Maak meerdere CTA’s op pagina

Maak meerdere CTA’s op je pagina, maar overdrijf hierin ook weer niet. Heb je een pagina met ongeveer 500 woorden plaats dan 1 CTA. Tussen de 500 en 1000 woorden plaats dan 2 CTA’s, bij meer dan 1000 woorden plaats je 3 CTA’s. Heb je een blogbericht van bijvoorbeeld 5000 worden geschreven dan kun je ervoor kiezen om nog een 4de CTA te plaatsen maar overdrijf het dus niet. Bezoekers zullen dit namelijk niet waarderen en verdwijnen van je website.

Maak de boodschap persoonlijk

Maak de boodschap in je tekst en in je CTA’s persoonlijk. Spreek je bezoekers aan met je of jij en niet met U. Door ze met je aan te spreken voelen ze, zich direct aangesproken en zullen zich eerder voorstellen dat het verhaal dat je vertelt over hen gaat.

Maak de Call To Action ook persoonlijk, zo kan een button met de tekst “Ja ik wil meer info” beter werken dan “meer info”.

Waar plaats je een CTA

Money Taxes GIF by Verohallinto - Find & Share on GIPHY

Een CTA is eigenlijk het belangrijkste gedeelte van je website, maar waar plaats je die dan het best? Een CTA moet direct opvallen bij de bezoeker, en het moet duidelijk zijn wat de bedoeling hiervan is. Het beste plaats je de CTA net boven de vouw. Dit is het gedeelte wat de bezoekers zien zonder dat ze moeten scrollen.

Door de CTA net boven de vouw te plaatsen zie de bezoeker deze direct staan. Ook kun je een CTA-box plaatsen onderaan het blogbericht. Of een combinatie hiervan bijvoorbeeld bij een blogbericht van 1000 woorden één boven de vouw één halverwege en onderaan het bericht een CTA-box.

Goede en Slecht CTA woorden/zinnen

Goede woorden gebruiken in een Call To Action is cruciaal voor de werking ervan. Zo kunnen woorden als “Koop” of “Meld je aan” ervoor zorgen dat er veel minder geklikt wordt. Maar woorden als “Ontdek” en “Ontvang” kunnen daarentegen er weer voor zorgen dat er weer meer geklikt gaat worden. Hieronder enkele voorbeelden van goede en slechte woorden en zinnen.

Goed:

  • Ontdek
  • Ontvang
  • Bestellen
  • Tijdelijk beschikbaar
  • Aanbod vervalt op ….
  • Ja ik wil meer info
  • Download Gratis

Slecht:

  • Volg
  • Koop
  • Leer
  • Ga naar
  • Klik Hier
  • Meer info
  • Meld je aan

Tips voor een goede Call To Action

  • Laat de bezoekers weten wat ze moeten doen: Als je wilt dat bezoekers op je CTA knop klikken lijdt ze hier dan naar toe. Laat het logisch lijken om op de knop te klikken, dit kan zelfs door gewoon te zeggen “klik op de knop”.
  • Laat de CTA opvallen: Dit kan door het gebruik van een contrasterende kleur of door het gebruik van een opvallende tekst.
  • Testen: Een perfecte Call To Action bestaat helaas niet, blijf daarom testen. Je kunt testen wat voor kleur er het beste werkt, maar ook kun je testen of een andere tekst in de knop misschien beter werkt.

Wil je meer weten over een goede Call To Action?

Een Call To Action is heel belangrijk op een affiliate website, wil alles weten over een goede Call To Action en ontdekken hoe je een goed lopende affiliate website opzet klik dan op de knop hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *